Laskettelu alamäkeen

kansallistalkoot

Laskettelu on nopeuteen keskittyvä jäähiihto. Se on nopein jääajopeli, jonka pelaajat saavuttavat kansainvälisissä kilpailuissa noin 130 km/h nopeuden. Vedon vähentämiseksi ja nopeuden lisäämiseksi tähän peliin osallistuvilla kilpailijoilla on oltava aerodynaamisesti tehokas tuck-asento. Sekä FIS-urheilussa että virkistyspeleissä laskettelua käytetään vuorotellen alppiluistelun kanssa. Tämän pelin tavoitteena on ajaa alas lumisilla rinteillä samalla kun liu’utetaan rinnettä alas nopeasti ja ylitetään maaliviiva. Yksittäinen elementti, joka määrittää ennätyksen pelin aikana, on nopeus.

Historia ja tavoite

Sir Arnold Lunn loi pelin säännöt Ison-Britannian kansalliseen hiihtomestaruuskilpailuun, joka järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1921. Siitä lähtien suurin mitattu huippunopeus on ollut 160 km/h. Vuonna 2013 tämä ennätys rikottiin. Kuten aiemmin todettiin, pelin tavoitteena on saavuttaa maksiminopeus liukuessaan alas rinnettä.

Ryhmän koko

Ryhmätyö on toisella sijalla laskettelulajissa. Mikä tahansa määrä osallistujia voi osallistua kilpailuun ja yrittää voittaa sen. Kiipeämässä jäävuorelle kaikki pelaajat kokoontuvat kilpailun lähtöpisteeseen. Yksilöllisiin tavoitteisiin kuuluu muiden hiihtäjien lyöminen portille tai maaliin. Pelin kulku jatkuu pelaajan käyttämällä menetelmällä.

Tätä peliä pelataan enimmäkseen huvin vuoksi lumisilla vuorten rinteillä. Tämän seurauksena joukkueeseen kuuluu vähintään yksi henkilö, joka pelaa henkilökohtaiseksi huvikseen ja hemmottelukseen.

Pohjasuunnitelmat

Laskettelu vaatii jäässä olevaa maastoa, kuten jäällä päällystettyä vuorta tai mäkeä, jotta purjelentokoneet pääsevät liukumaan pohjaan. Suurin osa hiihdosta tehdään lumisilla vuorilla, erityisesti helposti käännettävillä all-mountain suksilla jään peittämillä rinteillä, liukua yli ja liukua vuoren pohjalle.

Kentän mitat

Valinnan tekee yleensä kilpailua isännöivä toimikunta tai klubi. Pituus on määritetty ja osallistujien tulee olla valmiita liukumaan sen yli jopa 130 kilometrin tuntinopeudella. Hiihtäjien ei ole vaikea ylittää näitä nopeuksia. Hiihtäjän päättäväisyys ja nopeus arvioidaan matkan perusteella.

Vuoret ovat valtavan laajuutensa ja riittävän pinta-alansa vuoksi paras valinta tähän peliin.